Monday, December 21, 2009

biasa ke tak biasa?BIASAKAN![bahagian 4]

Hemm...saya teringat lagi kata-kata seorang mantan EXCO PMIUM. Kata dia, sebagai mahasiswa kena fikir, tujuan kita cari ilmu ni bukan hanya nak untuk mak ayah gembira, nak kerja besar, rumah besar tapi, SEMATA-MATA KERANA ALLAH S.W.T. Dah kerana ALLAH, pasti melangkaui semua hal-hal seperti mak ayah gembira dan pasti cemerlang dunia akhirat! Kita kena fikir dah, dah grad nanti aku nak bekerja di BIDANG MANA? DI MANA AKU BOLEH MANFAATKAN DIRI UNTUK ISLAM?DI MANA! Itu yang kena FIKIRKAN.
InsyaALLAH,dunia(harta,pangkat,kerja,kemulian...dsb) dan akhirat(keredhaan ALLAH,syurga ALLAH...dsb) pasti dapat!

"alah, malaslah nak join" "malaslah nak p surau.jauh""malaslah, xde transport""malaslah, xde kawan""malaslah..banyak assignment""malaslah,itu mesti budak PRO-UM@PENGGERAK punya( even itu program yang berfaedah)""Malaslah, xde orang ajak pun""malslah,aku tak suke dia!""xnaklah, segan.aku tudung pendek je"

Aduh...sampai bila begini?Mahu jadi begini?Biasanya...!Biasa sungguh!Nak macam ni? Nak?Terpulanglah.

Nah...apa lagi? pasti mudah kita nak menjauhi proses 'pengkapelan' yang semakin rancak berlaku di UM even di kolej saya sendiri yang berdua-duaan tak kira malam atau siang tanpa segan-silu dikhalayak ramai!

Saya yakin anda tidak mahu dan malu, tapi yakinlah, jika anda mahu dan NAK,ALLAH PASTI BANTU KITA JAUHI BENDA-BENDA MAKSIAT NI. Secara mudahnya, sesetengah pihak mungkin mudah untuk mengatakan "Ish,teruklah dia tu,couple.makan sama-sama. x reti ke"..mungkin kedengaran di angin lalu tanpa menyelami the REAL PROBLEM! Saya yakin, itu mungkin surface seperti dalam Teory of Iceberg in Epidemiology.

Tidak mengapa. Kita tersilap? Biasalah la tu. Tidak silap hanya para RasulNYA atau anda malaikat?kita tidak maksum. Silap manapun, ALLAH ada tunjuk jalanNYA.Ikut je.jangan malu-malu. Taubatlah sebelum kita sampai ke waktu yang 'betul-betul tak sempat'. Nak jadi macam Firaun? dah tenggelam di laut baru nak mengakui keesaan ALLAH S.W.T.TAK!TAK DITERIMA.
Selagi ada masa ni..JOM BERTAUBAT!!!Sememangnya...KITA manusia, tidak mustahil untuk terjebak dan buat sedemikian.

Tapi ingatlah, sebanyak manapun kesilapan anda,,,kembalilah..Allah sedia memberi keampunan BILA-BILA MASA SAHAJA! Sebesar manapun kesilapan kita, besar bumi? MAHA SUCI ALLAH! RAHMATNYA MELEBIHI SEGALANYA...


Cukuplah ALLAH bagiku...Alhamdulillah

No comments: