Monday, December 21, 2009

biasa ke tak biasa?BIASAKAN![bahagian 1]

Assalamualaikum W.B.T.

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Kepada sahabat-sahabat di Universiti (yang dikatakan menara gading gajah?hehe.saya kata) menjadi mahasiswa bukan sahaja ditakluki oleh bilik kuliah dan kafeteria dan komputer (@laptop)...(eh.eh..eh..macam skema je kan?tidak mengapa.kan mahasiswa.biasalah tu=p )





Kenal En. virus 3K tak?
0oo tak kenal.habis tu,kenal siapa?kenal virus HIV je!Kenal Tiger Woods dan skandalnya je? Kenal Obama dengan ANUGERAH NOBEL KEAMANANNYA sahaja??? Tidak mengapalah sahabatku...

Virus ni, biasa je datang. Dia suka datang. Semua U kot dia singgah. Rajin betul.Ish3. Saya rasa, mula-mula pun saya terkena. Aduh! sakitnya masih terasa sampai sekarang. Berbisa! Memang, dia memang adalah virus biasa yang biasa melanda mahasiswa biasa yang tidak ingin menjadi luar biasa. Tapi, kesannya, saya yakin boleh menjadikan kamu dan kamu dan kamu jadi ULTRAMAN!hohoh...tak percaya? Terpulanglah...

Biasa dijangkiti?

Saya yakin, fakulti saya pun tidak mampu menyediakan UBAT-UBAT yang hebat-hebat untuk mereka yang terkena. Kasihan.maaflah ye dari pihak fakulti perubatan :)

Anda! Andalah ubatnya!
Alhamdulillah. Nikmatnya menjadi mahasiswa (bukan mahasisawa yang makan banyak:) ya).Ya, anda tak terasa ke? Kita belajar di kuliah, kita mengetuai projek di kolej, kita terlibat menjadi adhoc di aktiviti persatuan di peringkat UM, kita join program kemasyarakatan, join program kerohanian di masjid/surau kediaman(topup rohani disamping kredit kita:), kita jadi volunteer pertandingan2 yang diadakan di UM, kita jadi peserta disamping kawan-kawan U lain....wah..banyak yang saya kena listkan...

Hebatkan menjadi mahasiswa.SYUKUR, SYUKUR, SYUKUR YA ALLAH!Mungkin sukar nak merasa ketika di bangku sekolah.
Tapi..mengapa...?mengapa ya?kenapa dan kenapa.
Kenapa kita hanya ingin menjadi biasa je? Yela, biasa-biasa je. maksud saya, mudah terleka dengan keseronokan kehidupan as mahasiwa ni.kadang-kadang, TENGOK macam culture shock pun ada. yela, bertamabah bebas. I admit that. Same with me emm, dengan JPA nya, pasti bertambah mewah (segelintir sahaja).saya teringat kata-kata sahabat maya saya:
Di hati—ada Tuhan.
Di akal—ada cara mengenal Tuhan.
Di nafsu---ada rangsangan untuk kenal Tuhan.


Yeahhh.kalau hati saja ada Tuhan tapi taktahu macam mana cara nak dapat Tuhan, bukan kah pincang?


Yeahh.kalau ada hati saja ada Tuhan tapi takada nafsu rangsangan dan keinginan menggila untuk kenal Tuhan, bukankah pincang?


Yeahh.kalau akal saja mencari jalan nak dapat Tuhan tapi hati tidak bersedia untuk meletakkan Tuhan, bukan kah pincang?


Yeahh.kalau akal saja mencari jalan nak dapat Tuhan tapi nafsu keinginan tiada, bukankah pincang?

No comments: