Wednesday, December 09, 2009

pemberian yang jarang diPEDULIKAN



Assalamualaikum W.B.T..

Sahabat-sahabat...

Pagi tadi…

Alhamdulillah saya dapat menonton bicara tentang seorang ‘pengguna’ jantung mekanikal di MHI di TV3.

Selalu saya terlepas.buat benda lain.
Fikir punya fikir tentang apa ingin dikongsi, jadi saya ingin mempromosikan suatu benda untuk semua.

Kebetulannya, saya amat berminat tentang kardiologi. Apa lagi, terpaku sungguh depan
tv.hu2.Maaf ye mak.hu2. Alhamdulillah…

Pernah dengar Kempen Jantung Budiman?1
Kempen ini dari Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO dengan kerjasama Institut Jantung Negara (IJN):)


Saya pun baru dengar pagi tadi. Rupanya sudah mula dari 5 Nov. Naifnya saya. Lambat. Tapi, xpe.Belum terlambat selagi nyawa belum berakhir dan matahari beum terbit di barat. Selagi itu, perjuangan belum selesai! Seronok perbincangan antara hos MHI (tak ingat nama lelaki tu) , doktor pakar jantung , Exco Pemuda Umno (Dato’ Mohd. Khairun Aseh) dan Winnie. Emm, kali ini, saya amat bersetuju tentang kempen ini. Bagus. No objection!

Kenal Chen Winnie? Apa? tak?!...


Saya pun pernah dengar, tapi dah lama tak kedengaran selepas kejayaan dulu. (tak pasti.maaf). Tapi kali ini, mereka datang dengan satu episode yang menyentuh hati. Winnie amat memerlukan jantung baru. Ya, jantung baru sahabat2. Jantung yang dia tengah guna tu, mekanikal punya.


Masa Dr tu dan Exco tu diinterview, ligat Winnie menukar bateri ‘jantungnya’. Aduh. Kasihan. Dari tv, saya terdengar-dengar bunyi bip..bip..bip.pelik. dari mana? Ooo…rupanya bunyi jantung tu. Saya tak dapat nak bayangkan, betapa jenuhnya Winnie nak kehulu-hilir bawa benda tu. Kata Ally Iskandar si hos MHI tu,(baru teringat nama lepas bertanya mak), berat battery dia, lagi berat dari laptop! Ish, berat sungguh! Anda semua boleh tengok pic (Winnie adalah kiri, diikuti Dato'), tengok saiz beg dia. Lepas tu, kena tukar setiap 90 minit! Itulah saiz ‘jantung’ Winnie.



Emm..apa yang saya cuba sampaikan? Dapat something?


Apabila Ally bertanya pada Winnie, apa yang dia harapkan? Kata Winnie (lebih kurang), dia mengharapkan dapat memeluk anaknya yang masih kecil. Dah lama tak dibuat. Sememangnya, anaknya tak dibenarkan untuk peluk.Sebab apa? Sebab takut tercabut tiub ‘jantung’nya dari badan. Ya ALLAH, kasihannya! Kata Winnie lagi, tempoh hayat ‘jantung’ dia tinggal lagi 6 bulan. Bukan 6 tahun! Dr kata, mesin itu memang dicipta untuk tempoh 2 tahun sahaja. Winnie juga amat menharapkan dengan hadirnya ‘jantung’ baru dapatlah dia menguruskan anak-anaknya yang masih kecil. Rupa-rupanya, Winnie ni ibu muda. Baru 24 tahun!


Selain Winnie, ada juga Geek Koon. Emm, 2 orang, wahai sahabat-sahabat semua! Saya amat mengharapkan (juga harapan dari mereka) ada PENDERMA JANTUNG BUDIMAN yang sudi atupun mempunyai waris-waris yang ‘sesuai’ (harap semua memahami). Untuk pengetahuan semua, bukan sebarang jantung boleh ambil, tapi kena sesuai jenis darahnya, saiznya, beratnya dan sebagainya.


DERMA ORGAN


Jom!!! Menderma organ. Mari daftar!

Alhamdullillah…yang mengajak sudah. Walaupun mak ayah amat terkejut dengan anaknya yang dah jadi ‘PENDERMA ORGAN’ (seluruh organ pula tu. Tak tahulah yang mana sesuai:) .Dari matrik lagi. Semangat mungkin. Tapi, Alhamdulillah dari kesedaran. Darah muda (Eh, sekarang muda lagi:)).ok lupakan pasal saya. Saya amat mengharapkan semua dan bertambah ramai
mendaftar. 2

Tak salah kan?


Lihat ini:
Menurut keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, menderma organ (seperti pemindahan mata dan jantung orang yang telah meninggal dunia) kepada orang yang hidup adalah dibenarkan (harus) dalam Islam dan di atas kebenarannya pertimbangan-pertimbangan berikut hendaklah diambilkira…
3
~selanjutnya, boleh teruskan membaca di site. Saya akan bagitahu kemudian:)


Sahabat-sahabat..saya yakin, semua dapat ‘merasa’ apa yang Winnie rasa. InsyaALLAH….saya yakin.


Conclusion

Akhir sekali, saya quotekan kata-kata EXCO UMNO itu:

Muhd. Khairun berkata, kempen tersebut dapat menyedarkan orang ramai mengenai kepentingan pendermaan organ bukan sahaja untuk Winnie dan Geek Koon tetapi juga insan yang senasib dengan mereka.
"Pendekatan kita terhadap kempen derma organ ini lebih kepada seruan dakwah. Kesedaran orang ramai perlu terus dipertingkatkan. Terutama pada waris-waris penderma organ," jelasnya.
Sementara itu, pada sidang akhbar sama, Muhd. Khairun mengumumkan beliau sudah mengisi borang persetujuan untuk menderma organ sebagai perintis pada pelancaran kempen tersebut.
"Saya sudah berbincang dengan isteri saya dan isi borang pendermaan organ pagi tadi.
"Ini suatu ibadah. Saya sukarela mendermakan jantung saya demi membantu insan lain. Kita juga galakkan Pemuda UMNO menderma organ. Saya yakin mereka pun ada kesedaran itu," katanya.
Turut mengisi borang persetujuan menderma organ ialah Ewe Hock dan sekumpulan sukarelawan Pemuda UMNO yang hadir pada majlis tersebut..



`Ya…menarik.Bagus.Teruskan kita semua di bumi Malaysia membuat kebajikan:) .Mari sama-sama menguar-uarkan tentang kempen yang baik ini. Sama-sama membantu yang susah. Manalah tahu, di hari kemudian, adik kita yang memerlukan organ! Wallahua'lam.

"Ya ALLAH..terimalah amalan kami."

Adakah 1Malaysia? Emm…boleh juga:)


Rujukan:
1.Utusan malaysia
2. Mari menderma
3. Derma organ?boleh ke tak?




~Cukuplah Engkau bagiku…..Alhamdulillah~

No comments: