Friday, June 25, 2010

Jangan menangis sayang...

Gambar anak saudara saya, Amir Faisal...jangan menangis sayang:) (dibelakangnya, abangnya, Ammar firdaus). Saya xtahulah budak ni nangis sebab apa...:p


Assalamualaikum W.B.T...

Jangan sedih sayang...

Kenapa jangan sedih? Tidak boleh ke? Salah ke menangis? Lelaki tidak boleh menangis, milik perempuan sahaja? Kenapa kita menangis?

Untie baik...

Hari ini, Alhamdulillah, ALLAH ketemukan saya dengan seorang Untie (she's indian) yang saya tidak tahu. Tidak sempat bertanya namanya. Mulanya, dalam kembara saya menuju department of parasitology, faculty of medicine, um (untuk meneruskan perjuangan project saya:p ), terlihat seorang Untie ni, terhencot-hencot/ moves slowly menuruni tangga. Aduhai, terdetik dihati, untie ni ok ke? Saya amat gemar (InsyaALLAH bila jiwa ok.hoho) tegur mak cik or pak cik xkisahlah muslim or non-muslim bila jumpa di PPUM or fakulti saya :) .For non-muslim, it's a dakwah right? :) Let's do it for the sake of ISLAM. OUR GREAT RELIGION. OUR LIFESTYLE. OUR SOUL.

Saya segera kearahnya, " Are you ok? Do you need my help?...
Untie: ok. Saya sakit perut (sambil tunjuk perut dia). Sudah lama ni....(dia mengeleng-geleng sambil tersenyum). Seronok saya :)

Saya hanya melihatnya, dalam hati, Alhamdulillah dia ok. Tiba-tiba dia terus sharing something...(jarak agak jauh dalam 3 anak tangga, kurang jelas pula.huhu). Bila saya dengar dengan teliti, rupanya untie menceritakan sesuatu yang menyentuh hati saya...dia kata tentang anak-anaknya dan hubungannya sebagai mak. Dalam dia bercerita, dia menangis! MasyaALLAH, saya lemah betul bila orang menangis, terasa nak menangis sama even xpasti sebab apa.hu~

Dia menceritakan tentang anak-anaknya yang mostly staffs di UM.(hebat anak dia.berjaya semuanya). Sambil air-mata bercucuran, dia ada berkata, anak dia kata kat dia" apa yang mak buat???" (apa yang saya faham, untie ni bersusah-payah membesarkan anak-anaknya, berkerja siang-malam, tapi anak mempertikaikan apa yang mak buat!Astaghfirullahal'azim...).

Saya mendekatinya. Sambil mengusap-usap tangannya yang terpaut dibirai tangga," Untie, sabar ya."(aduh, saya nak menangis sudah)

Untie: "Adik baik, sebelum ni xde orang yang tegur saya (begitulah katanya lebih kurang). Terharu. "Saya orang sembahyang. Saya percaya kepada 'al lah' (dia sebut macam dia sebut ALLAH pelat non-muslim. Wallahua'alam. gembira saya:). Tapi xsempat tanya dia agama apa. xpelah, saya layan sahaja hamba ALLAH ini dengan gembira^^,)

Apa yang saya faham dari cerita Untie yang friendly ni, anak-anak dia macam mempertikaikan dia kerana kesilapan/ cara kerja ibu mereka, sedangkan ibu mereka susah-payah membesarkan mereka...

Untie: "Tapi, saya percaya tuhan pasti ampunkan dosa-dosa saya."
Saya: "Betul Untie, Tuhan pasti ampunkan dosa-dosa kita. Apa yang penting lepas buat salah, kita insaf dan kembali ke pangkal jalan (skema ayat saya. ntah, itu yang terpacul :). Sabar ya Untie..."(sambil tersenyum kat Untie yang turut tersenyum^^,)

Untie: "Maruah perempuan kena jaga. Adik belajar pandai-pandai. Tak kesah jadi doktor, lawyer atau apa-apa pun, tapi hati mesti baik. Hati mahu baik. Hati adik baik. Kita dapat jumpa. Anak yang baik datang dari ibu-bapa yang baik. OK adik, kita jumpa lagi ya". Pesan dia pada saya...

Saya: "Oklah Untie, jumpa lagi. Untie ok x,nak saya tolong? Bleh x ni? Untie pergi klinik ya.

MasyaALLAH, Alhamdulillah, hati xterucap kata-kata. Hanya rasa bersyukur ALLAH bagi nasihat melalui Untie yang berhati mulia itu. Hu~

Agak-agaknya, apa lesson yang sahabat-sahabat dapat? Setiap apa yang ditakdirkanNYA, ada SEJUTA hikmah yang kita kena fikir. InsyaALLAH dapat merasai hikmahnya atau jika belum, dimasa akan datang, kita diberi peluang merasainya diwaktu yang terbaik. The basic is what? Yup, always put trust in ALLAH ^^,!

Pada saya, masyaALLAH, syukur. Allah bagi peringatan untuk jaga hati (hati saya yang sangat kering, iman terasa down selalu), jaga hati mak ayah, sentiasa bertaubat bila buat kesilapan dan hakikat hidup kita sebagai seorang MUSLIM dan MUKMIN, sering diuji, kenapa diuji? Ya, tanda DIA sayang dan ingin mengingatkan kita, yang sering tersasar dan terluka dipanah bisa hasutan syaitan. Anda baca penuh tentang ujian ALLAH. Disini...

Ya, kita lemah, hina, naif. Sudah lupakah? Kita tak mampu buat apa-apa...apa-apa? Ya. Tapi, macam-amacm diberiNYA. ALLAHUAKBAR. Tak terhitung nikmatNYA. Kita hanya nampak kesusahan sedikit (hanya istilah manusia, keburukan dinampak sebagai susah! Sedangkan keburukan dan keelokkan sesuatu perkara adalah ujianNYA!) yang berupa ujianNYA sedangkan itulah orang beriman yang pasti diuji keimanannya. Tapi kenapa kita selalu mengeluh? Merungut, mengapa diujilah, kenapa orang lain xkena lah, kenapa aku je, kenapa dan kenapa tanpa full stop mungkin. Na'uzubillahiminzalik.

Redha dan syukur selalu. Ini jawapannya. Terima kasih Untie. Terima kasih ya ALLAH.

Syukur kan? Alhamdulillah...

ANDA PULA....?


p/s:maaf atas salah silap, harap ditegur. Penulisan berdasarkan apa yang difahami dan 'dibaca'. Syukran jazylan.













No comments: