Friday, February 12, 2010

CUTI OK?.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum W.B.T

Di atas ni, ada gambar adik usrah saya. Jadi ketua pula tu. Comel orangnya. Nama dia? Rahsia. Nak tahu kat mana tu, tu semasa program BROMC'09 1 anjuran PMIUM di Kem Seri Raudah, Gombak. Subhanallah, menarik sungguh tempatnya. Alhamdulillah, ALLAH beri peluang saya jadi fc. Satu pengalaman yang bermakna untuk melatih berjiwa dai'e., insyaALLAH. Emm, melatih juga jiwa ini supaya lebih berani.(berani ke?=p InsyaALLAH)


Kartun bawah ni, bukanlah saya lukis, copy sahaja. Tapi, message yang baik. Jom baca...

Oops.. Happy Chinese New Year...tiger kan? Selamat bercuti...

sila klik image ye.InsyaALLAH lagi clear=p


Alhamdulillah...cuti dah datang lagi la...eh,tak seronok ke yeop?=p (saya cuba berbahasa perak, walaupun hanya penduduk 'celup' sahaja. Tapi, berbangga dengan Perak. Selamat tinggal tempat lahir saya, Kuala Lumpur.Bye^^)

(^^,)v

Apa perancangan? Jangan merancang nak "menghabiskan beras di rumah" pula ya...

Fikir punya fikir, macam-macam juga boleh dibuat...
Apa dia?Ooh, buat assignment, tolong ayah cuci kereta dan yang anak dara tu, tolong-tolong lah mak di dapur ya dan kemas-kemas rumah. Dah lama tak tengok rumah kan? Rindunya pada mak ayah hanya ALLAH sahaja yang tahu. Jangan malas-malas ya. InsyaALLAH pandai nanti.(ambil berkat dari mak. Pesanan penaja untuk sahabat muslimatku=p)

Tapi kan, dikala kesibukan itu, jangan lupa tengok diri kita, tengok apa? Muhasabah balik cara kita beribadah atau 'berkhidmat' pada Tuhan kita Yang Esa. Tengok apa kita dah buat selama ini... apa kata kita cuba betulkan balik sendi-sendi ibadah kita yang kadang-kadang lenguh dek kesibukan ke kelas, ke meting persatuan ke, dsb. Ya, kadang-kadang kita terlupa. Terlupa apa agaknya?

Pengalaman mengajar bagaimana kita untuk perbaiki ibadah kita. Sedih bila memikirkan. Seharian kita ke kuliah, tapi bila ada masa untuk solat dhuha, kita tertinggal, sedangkan sempat ja sebelum kelas seterusnya. Apa lagi? ok, kita tengok, bila agaknya kita baca AL-Quran? Ok tak? Sempat 1 muka sehari (at least)?

Boleh, kita boleh. Jangan risau, tak mustahil kita boleh amalkan seperti yang ALLAH suruh. Apa-apa pun, terletak pada jiwa kita, mahu ke tak mahu? Apa kata anda? Apa kata nafsu anda? Apa kata hati kita?


Terasa nak berkongsi (em,itulah serba sedikit tujuan menghasilkan blog, jiwa yang ingin memberi. Alhamdulillah. Moga dapat istiqamah ya walaupun sedikit.

Ingin berkongsi manual tarbiyah yang mudah diamalkan. Saya pun masih berusaha. Tidak mengapa, sama-sama berusaha, InsyaALLAH dalam perkaran kebaikan Allah pasti mudahkan kita
^^,

  1. Qiayamullail...cubalah dulu at least 1x seminggu ^^,
  2. Puasa sunat isnin khamis...chaiyo'2 ^^,
  3. Solat sunat rawatib...boleh,kita boleh(takkan 'Malaysia' je boleh=p)^^,
  4. Sunat sunat dhuha..ha, saya dah mention tadi, cuba2 cari waktu. ADA je,kita je buat macam xde...^^
  5. Baca mathurat pagi petang...tak lama, sekejap je^^,
  6. Tadarus AQ sehari semuka beserta makna...kita boleh. Jangan malu-malu^^
  7. Zikir harian...paling mudah, lihat apa-apa, sebutlah ALLAH cantiknya bila ternampak benda cantik, Allah comelnya bila nampak apa-apa comel. Ha. kan best macam tu^^...segalanya dariNYA. InsyaALLAH, lama-lama, mulut mudah berzikir, beristighfar padaNYA...
  8. Solat wajib di awal waktu. Alamak, jangan tangguh-tangguh, bak kata pepatah arab (teringat dari sekolah dulu),'bertangguh pencuri masa'...masa yang sepatutnya kita boleh buat benda penting lain, terpaksa dihabiskan dengan kerja2 semalam. Tak ke rugi???
  9. Solat berjemaah. Ini, kat rumah, bila ayah ajak, jangan lah buat segan-segan tak nak join^^ rugi...lagi-lagi yang muslimin, digalakkan ke masjid. Akak2 disana, ingatkan sikit adik2 lelaki tu=p

Dalam seminggu cuti ni, cubalah dulu...lama-lama, kat kolej or rumah sewa, insyaALLAH kencang semuanya...^^,

Oh...dah habis manualnya...Nak lagi? Wah, bagusnya...tidak mengapa, kita mula sikit-sikit, istiqamah mana mampu ye. ALLAH tidak pernah suruh something yang hambaNYA tak mampu. Sememangnya DIA pencipta kita, mestilah tahu^^

Seterusnya...ingat slogan best ni:

"SEMANIS UKHUWAH SEKENCANG DAKWAH"
(apa ni? Ha, nantikan seterusnya...benda menarik ni^^,)





1 comment:

wani nazri said...

salam...

da lawat blog kamu!hehe...syukran di atas ingatan kamu...sme2x kte muhasabah diri..=)